Tuesday 8 February 2011

Ze claw

Synes I jeg taster lidt anderledes i dag? Hva'? Gør I det, hva' hva'?  Eeeej, jeg har zlet zlet ikke selv lagt mærke til det. Men det kan da godt være jeg gør det. Jeg har nemlig fået nye AMERIKANERKLØER!!!


Nu til lidt public service. Jeg har nemlig opdaget noget herovre, som jeg er ret sikker på at man også kan få derhjemme. Det kræver dog at man har en iPhone, hvilket jeg ikke har, så jeg har ikke testet den. Men altså, på iTunes er der en app som hedder "take me to my car". Man aktiverer den når man forlader sin bil (på den kæmpestore parkeringsplads, som selv miljøhystader ikke frivilligt krydser til fods), og når man så er færdig med sin megashopping, så guider den en tilbage til bilen.Voila! Er det ikke bare smart!!! No more getting lost in the parking lot!!

I det hele taget er der rigtig meget man kan få hjælp til herovre. Skat, freksempel. 'tis the season for filing ones tax return. Det er lidt af en opgave, har jeg indtryk af. I Wal-Mart er der en lille midlertidig biks hvor man kan komme og få hjælp. Og i TV er der reklamer for alskens websites som gør det nemmere.

Man betaler income tax som ens arbejdsgiver trækker fra lønnen, ligesom derhjemme. Men så er der ekstra tax deductions. F.eks. hvis man har købt bil - så kan man trække noget sales tax fra. Man får fradrag hvis man har børn. Og hvis man har adopteret. Hvis man er lærer og selv har betalt for noget undervisningsmateriale (den lader vi lige stå et øjeblik - hvorefter vi forsøger at overføre den til den danske folkeskole. Tror I så ikke Tina Nedergaard bliver glad?). Eller hvis man har hævet fra en bankkonto hvor pengene egentlig var bundet i xx år og man derfor har betalt et gebyr.

Alle mulige ting, potentielt. Måske nok ikke meget mere kompliceret end DK, bare anderledes? I don't know, mine personlige pengesager har hidtil ikke været specielt krævende, men det øjeblik jeg for alvor kaster mig ud i spekulation og risikable investeringer kan det jo godt ændre sig. Jeg vil naturligvis blogge om det i detaljer, til den tid.

Men hjælp kan man få herovre, det er bare at opsøge den.

Således også, hvis man kommer i tvivl om korrekt brug af tandtråd. Det er bare at ringe:

Nervøst opkald til tandtrådshotline:
"OK, I've got the floss. Now what???"

No comments: