Saturday 13 September 2014

#fridayreads

Forlaget Gyldendal har et ualmindeligt charmerende social media team, som hver eneste fredag tweeter noget i retning af "tid til #fredagsbog  -  hvad læser du i dag, og hvorfor er det så godt, så godt?"  - og så byder temmelig mange mennesker ind med hvad de læser i øjeblikket, så man kan blive lidt inspireret.

For mig er ikke alene #fredagsbog men i det hele taget #togbog en meget vigtig ting, eftersom jeg jo tilbringer lidt under en time på diverse perroner og i tog 2 gange om dagen, 5 dage om ugen. Så jeg slæber en del litteratur op og ned ad den østjyske længdebane i løbet af en arbejdsuge.

Jeg er ikke den eneste.  Således var jeg i fredags i selskab med

- Sådan bliver du rig på aktiemarkedet (mon der er et afsnit om Karma?)
- en kæmpe bog om bakterievækster, komplet med virkelig uappetitlige billeder (det var desværre min sidemand der læste den - visse ting har det med at ætse sig fast på den indre nethinde)
- samt Jumbobog 380 (hold op, er der virkelig kommet så mange??)

Billedet nederst er taget tidligere i år. Jeg blev mere end en lille smule forelsket i dette par, som læste Vinden i Piletræerne op for hinanden. Desværre skulle jeg af på næste station :-(

@ N ~ one of the Danish publishing houses, Gyldendal, has a weekly hashtag on Twitter called #fredagsbog - in the English speaking world known as #fridayreads. What's not to love :-)

For me, not just #fridayreads but #trainreads is a major thing. If I don't have a book with me on the train I am not a happy commuter (instead I manically stalk all my friends on facebook, annoyed at how few updates there are at 630AM...)

On the train, most people either sleep, work on their laptops, or are glued to their smartphones. But there are quite a few readers as well.

Last Friday I found myself in good company. In my little group of four seats, I was in the distinguished company of:

- "How to get rich on the stock market" (I hope it has a chapter on Karma)
- a huge book about, judging by the unsavoury illustrations, the growth of bacteria (unfortunately it was the guy sitting right next to me who was reading that one. Some things just can't be un-seen....)
- and "Jumbobog" number 380 ("Jumbo books" are pocket books with Donald Duck and other Disney cartoons. They're not published in England or America as far as I know. I think I stopped reading around the time number 100 was published (had most of them for a while - the first ones are probably collectors' items if they're in good condition, but needless to say, mine aren't))

The picture below was taken on the sly earlier this year. I fell a little bit in love with this couple who was reading "The Wind in the Willows" aloud to each other - sadly, I had to get off at the next station :-(



No comments: