Monday 30 April 2012

En slags have

I år har jeg krukkehave, har jeg bestemt. Mens den rigtige have bliver anlagt (sagte, men forhåbentlig sikkert). I den anledning rekvirerede jeg seks styk læggekartofler fra Luksus-Faster og de er nu plantet i to GrowBags. Man kan dyrke kartofler i alt muligt, også en spand på altanen (det gjorde jeg da jeg boede i lejlighed og længtes ud af byen). De skal bare have det dejligt mørkt, kartoflerne, og passes med en sjat vand. Man lægger et lag jord i bunden af spanden - lav nogle huller i den først så overskydende vand kan rende fra - og sæt kartoflerne. Dæk med et lag jord.

Når der er kommet lidt top på kartoflerne, hælder du mere jord på, indtil de er næsten helt dækket. Gentag efter nogle dage, når der igen er kommet en del grønt, og så fremdeles. På den måde sætter planten kartofler hele vejen op. Det kan vi godt lide!

På et tidspunkt når du næsten spandens top, og derefter passer du bare din lille kartoffelplante, til det er høsttid. Du behøvs ikke vente så længe som til efterårsferien. Når toppen begynder at visne, er de klar. Nok også lidt før. Du kan gramse lidt nede i spanden, hvis du er lige så utålmodig som mig. Se om du finder nogen fine små nogen. De skal jo ikke ende som bagekartofler alligevel.

Dagen i dag havde mange planer, men dem forpurrede Faster Aspargestyv effektivt ved at blive indlagt på sygehuset. Jeg hader, når dem jeg holder af fejler noget. Og har derfor prøvet at lokke hende af sygelejet ved at afsløre, at jeg ikke har nedlagt eks-køkkenhaven 100%. Aspargesbedet står endnu...

Nyd de næste par dage - vejret bliver fantastisk!

1 comment:

Kong Mor said...

Det er SÅ mærkeligt at man kan grine af kartofler - men det kan man. Altså når du skriver sådan :-)
Tak! ;-)
Det lyder som noget selv jeg ville kunne finde ud af!