Monday 4 June 2012

50 kroner hist, 50 kroner pist

I dag har jeg rigtig været ude og vifte med æ' tegnebog.


Først drog jeg ad Lokalhistorisk Forening til og oprettede et medlemskab. 50 kroner for enlige; det må siges at være en billig fornøjelse. Mens jeg var der, kunne jeg lige yde mit bidrag, nemlig en fuldstændig (og med garanti 100% korrekt) identifikation af alle afbildede på sognets konfirmationsfoto anno 1990, hvor jeres ærede blogger optræder med en yderst tidstypisk og ganske omfangsrig permanent, samt ditto briller. Skal se om ikke jeg kan få vist jer det engang. Det er ømt :-)


Senere på aftenen kaldte litteraturens verden så, i form af en SMS fra biblioteket om at "reserveret materiale er hjemkommet". For mig er det nærmest bedre end en fræk invitation - jeg bliver helt ør, og iler afsted mod lokkemaden. I dag blev mere udbytterig endda - mit bibliotek, som jeg i øvrigt knuselsker fordi de har indført selvbetjening, så jeg kan komme der næsten når som helst; i hvert fald til klokken 22:00, har nemlig en lang hylde med bøger til salg. Fyld en pose for en 50'er, står der på skiltet, og man skal ikke nøde mig ret meget, før jeg ter mig som en kagedåse til Konditorisøndag og flår til mig fra fadene hylderne.


Dagens godtepose indeholdt, foruden et par kun lidt krøllede Jussi Adler-Olsen bøger, blandt andet et kært gensyn med 2 Twiggy-bøger (alle piger, der har været hestetossede i konfirmationsalderen, kan vel huske Twiggy?) og noget jeg husker som en yndlingskrimi i 10-12 års alderen, nemlig Maria Gripes "Skarnbassen flyver i skumringen". Som en überbonus var begge bind at finde. Der er næppe noget værre end at falde over en bog, man slet ikke var klar over, at man virkelig gerne ville have - og så mangler 2. bind! Katastrofe! Nedsmeltning! Gråd og hugtænders gnidsel! Men ikke her. Vups, ned i æ pues.


Mit bibliotek henrykkede mig allerede i sidste uge ved, selvsamme dag som jeg fik den fikse idé at jeg ville se filmatiseringen af The Secret Life of Bees NU, at have netop dén film stående på hylden og vinke til mig. Biernes Hemmelige Liv, som den ikke særligt overraskende hedder på dansk, udkom vist tilbage i 2008 og jeg havde godt hørt om den men ikke læst den, før jeg så den på en "Staff Picks" hylde i en amerikansk boghandel. Jeg ELSKER deres staff selections; det er de bedste anbefalinger man finder der. I dag har jeg så erhvervet mig bogen på dansk, for min mor skal også læse den. Der er lige et par sider, der skal tapes fast, men ellers er den fin.


Der var også en lille havebog, en bog om hønsehold i haven (...fordi jeg ønsker mig høns, som enhver der læste sidste indlæg nok kan gætte. Man har jo lov til at drømme, og læse bøger om det...), og "Nils Holgersens mærkelige rejse gennem Sverige" - tænk; jeg mente bestemt det var hans forunderlige rejse, men ikke i denne oversættelse, som i øvrigt er en stærkt forkortet udgave, står der (ak ja, man kan ikke score guld hver gang).


Så det var de hundrede kroner. Jeg synes, de er ræddi godt givet ud!


#LIBRARYBOOKSALEWIN

@ n ~ have you read "The Secret Life of Bees" (by Sue Monk Kidd)? It's not new; it came out in 2008 (I think), but I bought it in Austin last month and liked it very much. It's about the South, and the Civil Rights Act in 1964, and about women, and bees, and honey. Good.


Last week, I found out (firstmover that I clearly am) that it had been made into a movie - and of course, I wanted to see it NOW.  No patience to buy it on Amazon and wait for it to be delivered two whole days later. No hope of finding it in a shop (this is Denmark). But when I went to the library for the sole purpose of returning one book that I'd forgotten to return the day before - lo and behold, there it was! The movie! Sitting on a shelf, just waiting for me to find it!  Clearly, not a coincidence, but benevolent forces of the universe working together on my behalf.


I love my local library. It has generous opening hours - if you don't actually need a librarian, it's open until 10pm (staffed hours somewhat shorter of course) which is just brilliant for someone like me. I like having the whole place to myself.  I haven't noticed any vandalism or anything, which I would have thought would be the argument against un-staffed opening hours. It's just perfect.


And today, when I was there to pick up a book I'd ordered from another library, I made a beeline (pun absolutely intended) for the "books for sale" shelf.  1 book for $1.50; or fill a bag for $10.   I found 2 crime novels, only a bit dented, a gardening book, a book about keeping chickens in your back garden (I can dream, can't I?), a Danish translation of "The Secret Life of Bees", and a couple of books I read many times when I was 10-12 years old (I remember checking them out from the school library again and again).  Happy days!


PS - I still haven't bought any book shelves (the book shelf money was magicked into travel money, and so it goes). This photo was taken when I had unpacked maybe a quarter of my books. The table is now covered in books and I cannot reach the ones at the back. But no matter. Rome wasn't built in a day, and neither is my Roman Wall of Books...





No comments: