Monday 24 September 2012

Citronverbena

En af mine yndlings-krydderurter er citronverbena. Den dufter ganske fantastisk - som med de fleste krydderurter skal man bare gnide den let mellem fingrene, og straks kan man mærke duften. Der skal ikke et geni til at regne ud, at denne her dufter af citron, og jeg synes den er bedre og dejligere end citronmelisse.

Lige nu bruger jeg den kun til 2 ting. Den ene er at sniffe (altså, bare når jeg går forbi. Jeg ruller ikke 500kr-sedler og retter hakkede krydderurter an i en fin lille bane). Det andet er te. Den er ikke vanvittig kraftig, men skøn og dejlig sammen med honning. Jeg har læst, den også er god sammen med mynte, men det har jeg ikke prøvet.

Citronverbena kan absolut ikke tåle frost, og jeg har aldrig fået den til at overleve en vinter indendørs, så her er det en et-årig fornøjelse (hvis du bor i Californien burde du have en bedre chance). Den synger med andre ord på sidste vers nu, så jeg er begyndt at pelse den for at tørre bladene.






I tørret tilstand ser de keeeedelige ud - men de er stadig skønne!



@ N ~another favourite herb, lemon verbena. Which around here is mostly used for sniffing (it's divine, actually it does lemon scent better than real lemon) and for tea. Lemon verbena will not survive frost and I've never managed to nurse it through a winter indoors, so around this time of year I strip off most of the leaves and dry them.

This year, I'm going to be adventurous and try making herbal salt and herbal sugar with it, too. I also read somewhere that it's good for infusing cooking oils (a neutral one, obvs.,such as canola) but I don't know if I've got enough for that. Would be nice though  -  lemon verbena is something you can never get enough of.

No comments: