Saturday 19 April 2014

Bum gardening

Yes. Bum gardening.

My favourite garden discipline. Which basically means you're sitting leisurely on your bum, enjoying the sunshine and the bird song, while you're pulling up weeds.

It beats meditation, hands down, and is also known as "dirt therapy".


I posted about this on facebook earlier today and a bit later it struck me that I haven't really come across this in any of the gardening books I've devoured over the years. Could it be that I am a first-mover here? Should I copyright it, take a year off to write a book about it, and become a millionaire??  (@N ~ we'll split the profits)

...

If you are not the kind of person who enjoys digging the soil, neighbour cat is here to demonstrate other ways of enjoying a garden:



Jeg skrev om "bum gardening" på facebook i dag. Altså - havearbejde som foregår siddende på måsen mens man hiver ukrudt op og - ganske gratis, uden assistance af meditationsguruer eller mindfulness coaches - lader tankerne strømme frit i hovedet.

Hvad skal det mon hedde på dansk?  Jeg kan ikke lige komme på et ord, som falder i min smag. Hjælp søges.

I øvrigt slog det mig, at jeg ikke er stødt på fænomenet i nogen af de havebøger jeg har læst gennem tiden. Og det er jo ellers det vigtigste overhovedet i en have - at hygge sig i den.  Hyggen behøver forresten slet ikke at involvere egentligt arbejde. Se bare nabokat demonstrere ....

1 comment:

Helle said...

Det kender jeg godt, jeg elsker det. Jeg kan være alt fra rigtig sur til ufattelig ked af det, men efter et par timer på den måde, er alt ligesom lidt bedre eller måske bare lidt bearbejdet.
Jeg har heller ikke noget dansk ord for det. Jeg kalder det " Jeg går lige i haven" :-)