Friday 20 May 2011

Varme beder

- var hvad jeg kaldte dem, da jeg var lille. Logisk, ikke?  Jeg formoder jeg antog, at vi havde en hel fridag, dedikeret til indtagelsen af Beder. Og andre lækkerier.... Idéen er da i hvert fald tiltalende.


Jeg har dog i mange år været lidt småvrissen over hvad vi mistede, da vi fik Store Bededag. Det var nemlig blevet mig fortalt, at Struensee (ud over at ligge i med Caroline Mathilde) havde effektiviseret og slået flere helligdage som 3. Påskedag, Kyndelmisse, Helligtrekongersdag osv. sammen i én stor über-hellig dag. Men så læste jeg, at vi allerede havde Store Bededag og at den sådan set bare var heldig at overleve helligdagsreformen i 1770 som med et pennestrøg omdannede dejlige fridage til ganske almindelige hverdage, som skulle bruges til arbejde & nyttige gerninger.   Reformen var brygget sammen af nidkære folk før livlægen fik møvet sig til magten, så han havde åbenbart ikke helt fortjent min forurettethed.  Men nu filmatiseres han, og det er endda Mads Mikkelsen som spiller hovedrollen, og det må vel gøre hans ånd tilfreds.


Jeg synes nu stadig vi skal overveje at genindføre Kyndelmisse. Naturligvis med tilhørende Spise, som alle andre højtider.


I forlængelse af forrige indlægs boganmeldelse vil jeg lige komme med en tilføjelse - læs den ikke hvis du er syg! Min sommerforkølelse brød ud for alvor og jeg tilbragte en lang nat i en mareridts-agtig febertåge. Vågnede utallige gange fordi jeg enten var ved at dø af tørst eller skulle tisse, og indimellem havde jeg dystre tågede drømme, i hvilke jeg dels overværede et interview med Lars von Trier (han var noget fredeligere end virkelighedens nazi-kiksede seance) og dels havde fået pest (symptomerne minder i forbløffende grad om en ganske almindelig forkølelse, viste det sig). Totalt noia, og jeg var noget mat i sokkerne da vækkeuret ringede klokken halv syv og det mod al forventning så ud til at jeg var overlevet.


Nu er jeg dog heldigvis på bedringens vej, og har kastet mig over min fars Morten Korch bøger. Forventer at de giver noget mildere drømme.


Prægtige Søster bager dem selv. 
Blogløse Søster - not so much....

No comments: