Thursday 24 January 2013

På beløbet

I november var jeg til fest, og mødte adskillige underholdende personager. En af dem hedder Frk. Skau, og jeg kan kun anbefale enhver, der træffer hende med en flaske rødvin i hånden, at sige ja tak, sætte sig ned, og forberede sig på at blive godt underholdt.

Nå. Men. Frk. Skau er hoppet med på en bølge. En købestops-bølge. Det er nok ikke så svært at regne ud, hvad den generelle idé er, men for Frk. Skau er det helt specifikt tøj/sko/smykker/dullegrej/nips, som skal holdes ude af indkøbskurven i 2013.

Hele 2013.

Og hvordan det går - nu er året jo temmelig nyt, må man sige - kan man følge med i på hendes blog (som til trods for kun en håndfuld indlæg allerede har resulteret i et radio-interview som man kan høre i P1 på mandag - whoop, whoop, jeg kendte hende før hun blev berømt!) - hvor kom jeg fra?... nå ja, blog. Her => frkskau.blogspot.dk 

Jeg hænger i hvert fald på.  

For mig ville lige præcis dén udfordring ikke være afsindigt stor - jeg skyr tøjshopping som pesten, hvilket enhver der har set min garderobe kan tale med om. Og hvis de alligevel skulle tvivle på sandheden i mine ord, kan de bare spørge søster ...

Min svaghed er flybilletter, havedims, og bøger. Men de hører nu til kategorien "livsnødvendigheder".

Og så er der "små-beløbene". Som fx kaffe til en 20'er, når jeg står og fryser på Skanderborg station. Eller (ahem) les croissants de 24/7. Avec chocolat ...

Nu vil skæbnen det således, at jeg har slået op med Danske Bank. Og for én gangs skyld er jeg en såkaldt "first mover" - jeg blev nemlig kærester med en ny bank allerede i december. Det var således blot almindelig utilfredshed, og ikke de i dagspressen så flittigt omtalte gebyrer, der gjorde det - vidste I i øvrigt, at Waterfront har betalt Danske Bank for at lave dét stunt, for at tage lidt af opmærksomheden fra Waterfronts egne tvivlsomme DSB-transaktioner?  Joooo jo,  sådan hænger det naturligvis sammen (sagde Tine Medieguru). 

Nu kommer jeg sammen med Spar Nord i Kolding, og har fået min egen personlige og helt fantastiske bankrådgiver (han er nordjyde, og er både pæn og har humor. OG er dygtig. Et kinderæg af en mand, I tell ya).  Og selv om jeg ikke får penge for at reklamere for dem, så gør jeg det lige lidt alligevel. For i deres netbank er der nemlig en fiks funktion, som kategoriserer ens forbrug pr transaktion. De fleste gætter den selv (køber du noget i føtex, ryger det på som "dagligvarer" osv.), men du kan selv rette i det, så det i hvert fald passer nogenlunde.  Og vupti - lille lagkagediagram, så man kan se, hvad man fyrer af på diverse stationer op og ned langs den jyske længdebane.  Dæd ær smart, altser!  (Andre netbanker har det sikkert også, men dem kan jeg af gode grunde ikke reklamere for)

Her i januar har jeg været grebet af en art nytårsvanvid - for en uges tid siden ryddede jeg op i min e-boks (savner godt nok lidt papirer&ringbind), samtlige transaktioner på de nye konti er kategoriseret og afstemt, og her til aften ryddede jeg op i min inbox.

I know. Ka' det da blive ved, og hvor ender det?

Det næste bliver sgu nok en tarmskylning.

@ N ~ how goes?   And how's da money?

I'm asking because there seems to be a new movement in my little corner of the world. A movement towards spending less&saving more.

A friend of mine just started a blog to document her no-spending year.  In 2013, she is not allowed to buy any new clothes, shoes, or knick knacks. I'm excited to see how that goes.

And another couple have signed up for Dave Ramsey's financial peace program.  Personally, linking bible + finances would never have occurred to me, but I actually heard from someone else that it works (I don't really know much about it) and considering how badly I sleep whenever there is the slightest yuck with my finances, I would say, go with anything that works for you. I'm excited to hear about their progress as well.

Many such things underway. I changed banks recently and my new bank has this most fascinating pie chart that shows just how much I spend on diet coke per month .... I might work on getting that figure down.

BUT

It can't all be no-spend. After all, we need to get the economy going, right :-)

So this is my top 5 of Best Purchases 2012

1. Little Blue Car



Best. Purchase. EVER - in fact.  Cannot even begin to say how much I love this nifty little thing on four wheels. Freeeeeedoooooom :-)

2. My Iphone

I know, I know.  But I'm not part of the great religious war (Iphone vs Android). It's just that my sister has one, and I copycat.  And I truly love it - it makes waiting for trains much less boring when I forget to bring a book. And I can use it to renew my library books - win!  Hey, I can even blog from it (that would be the very short blog posts you see from time to time - because typing on an Iphone is no better than on my ancient Nokia. Different but not better)

3. My Nespresso coffee machine

I've never been much of a coffee drinker - but after I started getting up at 530AM every day, I felt in need of a little pickmeup in the mornings. Perfect for single-person households like mine; I drink maximum two cups a day. And it has a milk foamer thingy too!

4. Coffee grinder

Couldn't be arsed to find a picture. I don't use it for grinding coffee beans anyway; I use it to grind up whole spices. Awesome.

And this clever dude I know taught me that if I grind sugar in it, I get icing sugar -also known as powdered sugar. I had no idea.   I thought it came from another "stage" in the sugar making process.  Now I feel a bit silly.

5. Books. Always.







No comments: