Thursday 4 April 2013

Skulle man blive vinbonde?

Altså, jeg behøver ikke at blive det. For jeg har en, nærmest i min baghave (vi anvender her begrebet "baghave" i den aller-aller-bredeste betydning).

Her på bloggen er reglen jo, at hvis jeg begejstres over et eller andet, så skal I pinedød udsættes for det. Smart for mig, muligvis yderst belastende for jer, men sådan er reglerne (det står i Loven, som min kollega Mette siger. Præcis som der også står, at "sen eftermiddag" hvad flyafgange angår er efter klokken 16, og at April er en forårsmåned, så hit med noget sol og VARME, tak).

Og nu er jeg altså blevet begejstret for noget så eksotisk som Dansk Vin. Fra Dons. (Det hedder byen. Det er ikke vinbonden, der hedder Don).  Og det er faktisk lige heromkring hvor jeg bor - jeg sagde jo at det er verdens navle! :-)

Jeg var på ekskursion med forsamlingshuset derude i går, og det viste sig at være en virkelig spændende og lærerig oplevelse.

Skærsøgaard Vin hedder det, og det kan besøges her: www.dansk-vin.dk 

Vandring i vinmarken blev det ikke så meget til, thi vinmarkerne består i øjeblikket af en skønsom blanding af is- og pløremark. Til gengæld fik vi jo så ekstra tid til at smage på varerne, kan man sige, og det var ikke ilde.

Vi startede med at smage på en mousserende vin (fin og glad; jeg bliver uvægerligt i godt humør når jeg drikker bobler - meget nem, er jeg) - og en rødvin, som var tør og mild, meget behagelig til bare at sidde og drikke af men ikke kraftig nok til en krydret bøf, sagde manden, så det skal nok passe. Og så en hedvin, som helt ærligt bare smagte pissegodt.  Jeg vidste jo godt at den lå der, vingården, men jeg troede egentlig ikke man kunne lave god vin (læs: vin, kræsenmåsen her gider at drikke) i Danmark.  Det kan man så i dén grad.


Så holdt vi en lille pause fra drikkevarerne og gik en tur ud i produktionen. Det var meget spændende og meget teknisk/kemisk, så noget referat får I ikke, men manden - jeg ved ikke hvorfor jeg bliver ved med at kalde ham "manden"; han hed Sven - var virkelig god til at besvare alle vores spørgsmål. Og der var mange af dem.








(det er heldigvis ikke kun mig, der 
synes det smager godt)




Efter rundvisningen fik vi flere ting at smage på - og det var rigtig spændende!  Vi fik en Æbleau - som er en æble-hedvin fremstillet af en blanding af æblemost og Calva (Calvados), altså æblebrændevin. Nøj, det passede godt til mine smagsløg.  Jeg har læst på wikipedia, at Pommeau -som det hedder, når det laves i Frankrig- er godt som aperitif eller til desserter og oste. For mig er det godt til bare at drikke. Men jeg er jo heller ikke så raffineret.

Der var også noget brandy, som jeg ikke vovede mig ud i. Jeg gav mormor-tendenserne frit spil, og kastede mig over en solbær-likør (nam! og al den c-vitamin!) og en "solbær creme", hvilket lyder lovlig dessertagtigt, men det er en solbær-likør med tilsat honning, og så er det nærmest som en slags virkelig sjov medicin (igen - al den c-vitamin! og honning er jo også sundt!).  "Til KIR" står der i brochuren, men jeg vil nu hellere sige "til et lille glas eller måske 3". Men jeg har vist heller aldrig smagt en KIR, så ved nok ikke hvad jeg går glip af, når jeg bare bunder den rent.

Men altså. Hvis nu du turister herovre på Kolding/Vejle-egnen, så kunne du jo lige tage en tur forbi. Ring til dem først; det er sådan noget med åbningstid efter aftale (eller 1. onsdag i hver måned). Og hils fra mig.

PS - jeg spurgte, om de pressede druerne på den sjove måde, altså ved at trampe i dem. Men ak, dansk lovgivning har ingen sans for livets gode sider hvad dét angår, så jeg kommer nok ikke til at søge sommerjob derude foreløbig ...


No comments: