Friday 21 March 2014

Money money money

Jeg er nu millionær. Millionøse. Jeg har vekslet feriepenge og modtaget et seddelbundt så stort, at Joakim Von And ville få akut lyst til en svømmetur. To millioner var der. Plus det løse. De rækker ikke til et tæppe, men til gengæld rækker de til en hel del safran :-)

Turen til vekslekontoret er et eventyr. Det er nytårsdag, og det myldrer med folk på gaden. De køber blomster, sabzeh, tøj, mad, og frugt i så enorme mængder at det forekommer mig, at de alle må være på en eller anden juicekur.

Vi maser os igennem - mig bærende på mine millioner - og standser ved en gadehandler som sælger SAMANOO - en sjov slags pasta eller cre,e, lavet af spirede hvedekerner. Jeg får straks stukket en smagsprøve i munden og afkræves min ærlige mening ("nom!"). Der ryger to bægre i indkøbsposen og vi når max 10 meter længere hen før endnu en lækkerbisken lokker. Denne gang er det majs med -- ehm, noget smeltet ost. Noget salt og peber. Og et eller andet hemmeligt krydderi. Hold nu op hvor smager det godt!

Det bliver pludselig lidt svært at tumle det hele, for ud over majshalløjsaet får jeg også stukket en isvaffel i hånden. "Velkommen! Vi er glade for at du er her! Godt nytår!".  Siddepladser er der ingen af, men de andre kunder får lige lov at vente, mens der lyn-kreeres et sted at hvile måsen på et trappetrin. Solen skinner, vi spiser is, og bliver gjort stads af mens vi venter på vores vogn (i dagens anledning kører vi en model med fungerende speedometer).

I det hele taget bliver der gjort stor stads af en hernede. Hver gang vi går ud bliver vi standset ca. hvert andet minut af nogen, der skal hilse på A's mor - hun er tilsyneladende venner med hele byen. Og så skal de da også lige se hvem gæsten er. Handleture er sociale begivenheder, og jeg hygger mig stort mens jeg lytter til diskussioner om stridbare svigermødre, en datter der skal giftes, og anden god snak. Ikke at jeg kan følge samtalerne helt, men jeg får små oversættelser hist og pist og keder mig ikke et eneste sekund.

I går aftes fejrede vi nytår. Det er nu 1393. Vi spiste lækker mad og tog utallige fotos foran HAFT SEEN bordet. HAFT betyder 7. SEEN er bogstavet S. De 7 S'er. Det traditionelle nytårsbord er udsmykket med 7 ting, som alle begynder med S, og som alle symboliserer et eller andet godt eller sundt for det nye år. Billeder følger når jeg kommer hjem!

PS - de næste dage skal vi besøge familie i Teheran. Hvor jeg nok ikke har adgang til nettet - I hører fra mig når jeg er hjemme igen.

og PPS - beklager hvis der er mange slåfejl. Jeg springer ret let henover redigeringen :-)



@ N - HAPPY NEW YEAR! It's now the year 1393 and I hope it will bring you much happiness!

I am now a millionaire. I exchanged my Euros for Rials and ba-boom - millionaire! I was given a wad of bank notes and a license to shop, so to speak.  I don't have enough for a big Persian carpet, but plenty for saffron, which is all I want anyway (well, that, and new clothes...)

First stop after the money exchange is a street vendor who sells SAMANOO - a sweet kind of paste made from germinated wheat seeds (I think). He immediately gives me a sample and wants to know if I like it - yup, I do, and it's also something that belongs on the New Year's table so we buy two jars. We only progress about ten meters before another delicacy beckons. This time it is a kind of sweet corn mixed with cheese and a secret spice. Yum!! "Welcome! We're happy to have you here! Happy New Year!" It's hard not to feel special. It's also a bit hard to juggle shopping bags, millions, camera, and fast food, when the guy suddenly insists on treating us to ice cream as well. There aren't any chairs around but he leaves the other customers waiting for a bit while he clears a bit of space on the steps next to his stalls.

We sit there in the sunshine eating ice cream while waiting for our car, and life could be a great deal worse.

I'm getting used to every shopping trip taking at least twice as long as it would in Denmark. Whenever we leave the apartment we're stopped every two minutes by someone who wants to say hello to A's mother - she is friends with most people in town I think. They are also curious to see who I am, and I am greeted with warm welcomes and big smiles from all of them - even if they don't necessarily speak a word of English.

Shopping is a sort of social event and I'm having a great time listening to-but not quite understanding- conversations about difficult mothers-in-law, daughters who are getting married, etc. etc.

Last night was New Years Eve. We had delicious food and took loads of pictures and self-portraits in front of the HAFT SEEN table. HAFT SEEN means 7 S'es and the table is decorated with seven things, all starting with the letter S, which symbolise something good or healthy for the new year. I'll post pictures when I get home.

The next couple of days will be spent visiting relatives in Tehran. Not sure I'll have access to the internet there - I'll be in touch as soon as I do :-)

No comments: