Friday 5 June 2015

Happy Father's Day

I forlængelse af sidste indlæg er vi nu nået til Fars Dag. Og Grundlovsdag, i øvrigt, og fridag. Den sidste af de dejlige forårsfridage ... jeg stemmer for at vi indfører nogle helligdage omkring september/november. Hvilket parti går ind for det?

I modsætning til min mor, som endte i et helt andet land, endte min far med at flytte lige omkring 100 meter hjemmefra. Han blev født lige her i det hus, hvor jeg bor i dag - af samme årsag er det ham i øvrigt - ifølge ham selv - aldeles umuligt at banke på døren når han skal ind her :-)

Så hvor min vilde udlængsel sikkert i høj grad stammer fra min mor, der er født med de store fjeldvidder i sit indre blik, kommer min afsindige hjemmefødninge-hed utvivlsomt fra min far. Fra ham har jeg så til gengæld også den ekstroverte side af min personlighed; den side der taler meget og griner højt og næsten er ved at kvæles i gode historier som bare  deles med hele selskabet.

Efter at jeg er flyttet tilbage til verdens navle og således, efter at have boet både hist og her, er endt med at være flyttet præcis lige så langt hjemmefra som min far (blot i den modsatte retning), har vores forhold fået en helt ny Gør-Det-Selv dimension. Med forbavselse og forundring er det gået op for mig, at det der med at "farmand kan alt" rent faktisk passer. Min far kan f***eme alt muligt sejt.  I stærk modsætning hertil har min far med støt stigende forbløffelse erkendt, at al denne praktiske begavelse på ingen som helst måde har manifesteret sig i hans ældste datter. 

Min far bygger andehuse, køber ny lastbil i stedet for at være fuldtids-folkepensionist, og blander sig i alt muligt. Han er fan af Morten Korch, gravhunde, og Biltema-kataloget. Verdens værste rodehoved men med uforklarlige Systemer så han véd hvor tingene er (medmindre hans ældste datter har ryddet op. Så råder Kaos).  Og, i al beskedenhed, verdens bedste far.

Glædelig Fars Dag!




@N ~ today is Father's Day here in the country of Plenty of Public Holidays (we have the day off - not in honour of our dads, but because it is also Constitution Day).

So.  My dad. My dad who imported my mother from a foreign country but himself ended up living a hundred yards from the house he was born in (and I do mean that quite literally. He was born roughly on the spot where my dining table is today.  It used to be my grandparents' bedroom; he wasn't born on a table :-)

When I moved back home and we started renovating this house, the relationship I have with my dad gained a new dimension. A DIY dimension.  I am, all joking aside, in awe of how many things my dad is capable of making/doing/fixing.  This awe is perhaps partly due to the fact that I am absolutely, utterly useless when it comes to wielding any kind of tool - so my dad is similarly awestruck (perhaps not quite the right word...) by my ineptitude.

My dad is where I get the extrovert side of my personality from. My love of random facts, and whatever talents for logistics I have.  (My sister got the same things. Plus his exceptional navigational skills; another thing that wasn't really passed on to me). He is a source of inspiration and daughterly annoyance in fairly equal measures, a most excellent architect of chicken and duck coops, and he manoeuvers a bulldozer like a fine instrument. He is a very special person, and I don't tell him that as often as I should. So,

HAPPY FATHER'S DAY
- to mine, who just happens to be the best one,
and to all the other dads who are
quite good as well :-)



No comments: