Thursday 23 June 2011

Kærligheden til unyttige fakta

Vi elsker vort land -  helst i Drachmanns udgave, hvis du spørger mig. Men det kunne du ikke komme til her til aften, for jeg var ikke hjemme. Så jeg håber du valgte den rigtige version, kh Helga.


Jeg var nemlig til Isambard-party. Det er en meget, meget eksklusiv event med kun 2 inviterede deltagere, nemlig min ven HP og mig. Menuen står altid på pizza, hertil serveres som regel øl, og samtaleemnerne når vidt omkring. Lige fra de galileiske måner (Io, Ganymedes, Callisto og Europa) samt sorgen over at Pluto ikke længere er klassificeret som en rigtig planet til hvad der er det nordligste punkt i the continental US, altså excl. Alaska. Det vidste I muligvis heller ikke, men det ligger altså i Minnesota  -  jeg havde ellers gættet på Maine, men nej. Og man kan slet ikke køre dertil i bil fra USA uden at komme igennem Canada - se lige her:



You see??  Øverst til venstre følger den nordlige grænse pænt den 49. breddegrad - men så er der lige den der lille "tut" øverst som også er hvid. Det er Minnesota. Adskilt fra resten af Minnesota af det blå, som er vand og det brune, som er Canada. Og det er jo skønt at vide sådan noget!


I øvrigt er det ikke 100% korrekt at man ikke kan køre dertil i bil uden at krydse grænsen. Jeg googlede det nemlig lige, og tilsyneladende kan man om vinteren krydse søen til vogns, når den ræddi fryser til.  Men. Altså. JEG kan i hvert fald ikke komme dertil i bil uden at køre via Canada, uanset årstiden.


Nu sidder du nok og er helt glad i maven over at vide sådan noget om Minnesota. Og over at have fået genopfrisket navnene på Jupiters 4 største måner. Men hvorfor hedder det Isambard-party, tænker du nok. Du vil ikke få hverken rist eller ro (vidunderligt sært udtryk. For hvem bruger nogensinde ordet "rist" for sig selv? Hvis du gør, så læg lige en kommentar :-) før du har fundet ud af hvorfor det hedder det.


Det skyldes manden, der byggede denne bro:


Saltash Bridge


Og denne tunnel (sammen med sin far):


Thames Tunnel


Og da især den helt ustyrlige glæde ved at vide, at hans fulde navn var


ISAMBARD KINGDOM BRUNEL



...


I øvrigt så kommer trivia mig ikke rigtig til gode når jeg med bus skal finde hjem fra en Århus-forstad, hvortil og -fra jeg primært har bevæget mig med tog og bil.  Jeg missede naturligvis bussen med ca. 90 sekunder. Og den næste gik først 35 minutter senere. Toget endnu senere. Men op ad busskuret lå en Århus Bycykel på afveje.... kunne man? turde man?  Vel gjorde man så,og straks efter var den modvillige motionist på vej mod Århus på 2 hjul. Stort set uden at fare vild nåede jeg ind til mere velkendt territorium og skyndte mig at afstøde den stakkels bycykel ved et busstoppested (sadlen er ikke helt designet til langfart for nu at sige det sådan) da der viste sig en rutebil i det fjerne.


Endelig kom jeg hjem, efter at have haft den der irriterende Povl Kjøller sang drønende rundt i hovedet i næsten en time. (♪♫♫ "Vi skal rejse hele dagen - først med cy-kel, så med bus. Vi skal skifte flere gange. Jeg vil hel're ha' en Prius..."♪♫♫♫♫)


Og minsandten om ikke jeg fik oplevet lidt Skt Hans røg alligevel. På vej hjem fra busstoppestedet passerede jeg nogen folk, som tydeligvist benyttede sig af traditionerne til lige at komme af med lidt haveaffald og en gammel kommode. 10 skridt tog det at passere deres matrikel og vips, så lugtede jeg af lejrbål i en grad så jeg både måtte i bad og smide alt mit tøj til vask for ikke at få spejdermareridt hele natten.

No comments: