Saturday 4 May 2013

Lys og kvas

Jeg elsker at sætte lys i vinduerne i mit gamle hus - egentlig ikke kun 4. maj, men da ganske særligt i aften.





Jeg har nydt dagen i fulde drag - og er nu et kvashegn rigere.

Oui, kvashegn.  Her illustreret fra begyndelsen til næsten færdigt (jeg skal lige have trimmet det en anelse):





Hvis nogen synes, det ser en anelse have-u-ordentligt ud, så har de ganske ret. Men nu er jeg jo heller ikke nogen vanvittigt ordentlig person - så det passer fint til mig.

Kvashegn er smart på mange måder. Dette her har i kroner og ører kostet ca. 150 kroner (til pæle).  Hertil kommer: min faders blod og sved (det er ham, der har banket pælene i jorden - og i den forbindelse, tak til Ivan og John for lån af pælebor!).  Vistnok en flaske brændevin til Niels, der fældede træerne - men de skulle fældes alliwl, så den udgift tæller ikke med hér. Og en håndfuld cookies til bidragyderne - igen, primært min far. (De er i ovnen even as we speak write).   

Så altså en billig fornøjelse, og man sparer tilmed en tur på genbrugspladsen med alle de grene.  Og bedst af alt: jeg har hørt, at havens dyreliv er glad for det. Altså, ikke lige naboens kat, men hvis der flytter en fugl eller et pindsvin ind, så bliver jeg den lykkelige Tine!

@ N ~ on the evening of 4th of May, we traditionally put candles in our windows to commemorate the end of WWII.  

Earlier today, I made a twig fence - I wonder if that's the right word?  You can see the pics, so tell me if it has a different name.

I'm ever so pleased with how it turned out.  It's not a particularly "neat" fence; quite the opposite, so it's perfectly suited to the gardener (= me :-)    

I'd been wondering what kind of partitioning to put up at the western end of the garden, which is completely open. Then, a few weeks ago, my mom had 2-3 trees in her garden cut down, and the idea of using them to make a twig fence jumped into my mind.  It's really cheap, quite simple to make (especially if you have someone to help you dig the post holes - thanks, Dad!!!), and is an easy way to get "rid" of all the twigs and branches from the trees that were felled.  And best of all: it might attract birds and, dare I hope for it, hedgehogs.  Win!! 

No comments: