Thursday 19 December 2013

19 December - gingerbread house!

Årets peberkagehus står!  Noget skævt, og med en liden brandskade på den ene side af taget - men det står!!  Jeg skal lige beklage de grumsede Iphone-billeder; jeg kunne ikke lige få lyset til at makke ret - altså, ikke lysene inden i, men baggrundsbelysningen.  Det arbejder vi lige på til næste år.

Men det haster lidt med at få det vist. Jeg tror nemlig, at jeg ikke fik bagt byggekomponenterne helt nok. Altså med undtagelse af den let svedne tagplade. Det er en my blødt i siderne, så jeg håber bare, det holder sig oppe til Juleaften. Så skal jeg ej forlange mere. Men de af jer, der skal bage peberkagehus de næste dage, eller til næste Jul: de må gerne bages lidt hårdt, og det tager lidt ekstra tid, når de er så store som til et hus.

De tidligere års kreationer kan beses her: 2011 og 2010 - sidste år blev det ikke lige til noget.  Jeg har selv indtryk af, at jeg går mere og mere amok med pynten; muligvis bliver næste års hus übersimpelt, men jeg tvivler.

Til gengæld bliver næste hus nok en tilbagevenden til den oprindelige skabelon, som er meget fin og anvendelig (den ligger her og anvendes af den kendte peberkage-arkitekt Klidmoster, hvis nyskabelse fra i år kan ses HER - det er et klik værd; også de links der er til hendes tidligere bygningsværker!)  I år havde jeg ikke lige fået printet noget ud, og freestylede derfor skabelonen over et stykke A5-papir.  Det lykkedes faktisk meget godt, bortset fra at taget skulle have været bredere, så det ragede lidt ud over gavlene. Pyt; man lærer så længe man bager.  Jeg er i hvert fald tefræj (det er jysk og betyder tilfreds).

Nu står det og spreder hygge i stuen. I den anden ende står Juletræet og spreder rendyrket lykke. Og imellem/ved siden af/ud over det hele ligger der unævnelige mængder rod og spreder ....well, ikke feng shui, i hvert fald. Siden sidste weekends Juletræspynteri, og med de mellemliggende dages travle aktiviteter (primært småkage-bagning og det, der kaldes almindelig hverdag), har der ikke rigtig været tid til at gøre meget ved det. Men jeg har haft fred i sindet, fordi jeg havde aftalt med mig selv, at det ville jeg få ordnet på fredag, og så var det ligesom OK. Nu er det så torsdag aften, og mit hjerte synker lidt i livet ved udsigten til morgendagens maraton-livtag med bunkerne. Der er dog lys for enden af horisonten, thi jeg har mad-og-kaff'-aftale med en veninde sidst på eftermiddagen - så det bliver slet ikke nogen dårlig fredag.

I dag har for øvrigt været en glimrende torsdag. Jeg var ret tidligt oppe, og tog på en grande tour de Århus. En lille sviptur forbi kontoret for at afhente en gevinst (3 flasker vin; de kunne jo ikke stå der og blomstre til efter Jul ...) og så rundt med lidt Julegodter til diverse bekendte.  Ved middagstid mødtes jeg så med en kammerat inde på Strøget. Målet var at få klaret mine Julegave-indkøb (han er et forudseende menneske, som for længst har klaret alting på nettet) og spise lidt god mad.

Det gik aldeles glimrende - én time, så var gaver til både Moder, Fader, Søster og Julegæster i hus! Og aldeles fantastisk med assistance - han stod tålmodigt og holdt poser, mens jeg svang dankortet. Så var der god tid til at jeg kunne spendere frokost til ham på Sct Clemens Bryggeriet. Nam nam!  Turnéen sluttede med besøg hos min ex-kæreste, hvor jeg med stor tilfredshed kunne konstatere, at han viderefører min tradition for Juletræer så omfangsrige, at en midlertidig ommøblering er nødvendig :-)

 @ N ~ what a lovely day it has been.  I spent most of it "on the road", delivering Xmas goodies (well, I hope so - they were homemade...) to various friends and acquaintances. Then I met up with a friend of mine who had promised to provide mental + physical assistance with my Xmas shopping - and the whole thing took one hour. I was extremely pleased and we celebrated with a big lunch.  I'll bring him along next year, but I actually have very ambitious plans to be one of those annoying people who declare "all presents purchased" around December 6th.  We'll see if that particular plan ever comes to fruition ...

And the gingerbread house is up!  It's on borrowed time I think, because I didn't bake it quite enough - it's not soggy, but it definitely isn't as rock hard as I'd like, so I hope it doesn't collapse under its own weight before Christmas (the roof is okay - in fact, a bit burnt, but I feel doubtful about the sides of the house so am keeping my fingers crossed.)

I've looked at pictures of the other two houses I made (2011 and 2010) and I do seem to display a very clear tendency to "escalate" the decorations :-)   Perhaps the 2014 gingerbread house will be a study in minimalistic architecture?  Nah, prolly not.

Sorry about the poor lighting on these pics; I couldn't really decide on overhead lighting on or off (not really happy with either) and they were taken with my Iphone. I just wanted to show them to you really quickly, in case I come downstairs tomorrow and find the whole thing caved in.

Behold: The 2013 Gingerbread House!!

Oh, by the way: f**k up of the year: I turned this side
of the roof up-side down!!  The frosting should be below
the roof slates, like they are on the other side as you can see
in the picture below.  Doh!  But hey-ho.







1 comment:

N said...

Hmmm, I don't see an f-up...I just see that a very strong wind (like the kind that restructured your garage) blew so hard from one side of the house to the other that the snow is on the other side of the shingles! :D