Thursday 7 April 2011

Delikate delikatesser

Jeg har fri på en hverdag. Det er ret fantastisk, især når man har fået fortrængt følelsen af at der var etellerandet på arbejdet, man glemte at gøre før man gik....pisoss

Nå, men så sidder jeg her og overspringshandler lidt på facebook (udenfor blæser det ganske forskrækkeligt, og lige om lidt er der en spand tapetklister, der kalder) og pludselig, ud af det blege ingenting, kommer jeg til at tænke på

ÆGGESNAPS

Ja. I ved, fra før salmonellaen blev opfundet. Überdelikatesse, som jeg mener at erindre, at bedsteveninden og jeg slubrede i os ganske mange eftermiddage efter skole. Æg, sukker, piskepiskepiske, inhalér. Hjemme hos hende fik vi af og til luksusudgaven, så var der også kakaopulver i (det rigtige mørke noget. Hjemme hos mig havde vi bare nesquik, det virkede ikke lige så godt).

Af andre yndlingsretter kan nævnes rugbrødsmadder med tomat (bedsteveninden var en øjenåbner på mange måder. Pre-bedsteveninde hed dogmereglen nemlig at der KUN kunne ligge agurkeskiver ovenpå en leverpostej, alt andet var FALSK). Til dessert rugbrødsmadder med nutella og pålægschokolade.

Og engang imellem bagte vi knæskaller. Efter en opskrift fra Håndbog for Hekse :-)

@N, what do you call it when you mix an egg + loads of sugar together, and eat it? It's yummy, esp. if you've never heard of salmonella....  I haven't had it since I was about 14, but BFF and I used to make it all the time, back then.

4 comments:

Nadia said...

Jeg huskede også æggesnaps med glæde. Min mor lavede det til os, når vi skulle se disneysjov, hvis der ikke var blevet købt slik ind.

For et par år siden fik jeg dog fat i æg fra hygge-høne, som jeg stolede på ikke havde salmonella. Så jeg lavede æggesnaps. Det smagte elendigt, og det ødelagde et ellers rosenrødt barndomsminde.

(kan du ikke bare kalde det alkohol-fri eggnog? Så kan amerikanerne næsten være med :)

Fabulousia said...

Tak!

Tak for lige at bringe gode gamle minder frem.

Du aner ikke, hvor mange gange jeg bagte knæskaller! Jeg genlånte den bog så mange gange, at biblioteket til sidst troede det var min.

Og åhhh. Æggesnaps. Med kakao - det lavede jeg hos kære Bedstemor. Mums. Frister egentlig ikke i samme grad i dag???

Jeg melder mig fluks som fast læser. Hvordan kunne jeg dog glemme knæskallerne???

The Blogless Sister said...

Hej Thehus! Det gjorde jeg også!! og jeg har faktisk en kopi af siden med knæskallerne derhjemme et sted. Jeg prøvede også at lave Tvivlsom Trifli engang; det var til gengæld en eklatant fiasko :-)

Fabulousia said...

Jeg mindes nu egentlig også at knæskallerne var noget hårde og ikke smagte af så meget. Men det var überklasse - dengang. Jeg kan godt huske navnet Tvivlsom trifli, nu du nævner det.
Der var også noget med nogle Fingerknogler, Knækkede Knogler eller lign...? Det var skrevet med sådan noget snørklet skrift, så vidt jeg husker :) Ihhh...Kære barndom. Altid godt med en tur down Memory Lane :)