Sunday 2 January 2011

En Top 5

- over ting, jeg ikke har:

  1. Nogen tålmodighed whatsoever med de mennesker, hvis mislyde mit øre blev udsat for i går, da jeg kom til at gå ind i stuen mens Kæreste og hans datter så X Factor, som nu ruller over skærmen for, hvad, 4. gang?  Når 98.7% af Danmarks befolkning sad klistret til skærmen under de foregående runder (og efterlod et dejligt, mennesketomt Bilka, tak for det), så er der ingen undskyldning for at stå og kigge lamslået på Thomas Blachman, når han erklærer ens toneforladte Rasmus Seebach-wannabe-cover for en hån mod menneskeheden.  Noget i en burde have set det komme. Og i det mindste burde noget i ens backstage hændervridende mor have hørt det komme. Børn skal ikke partout opmuntres i alt, vel?
  2. Særlig meget julepynt tilbage. Lige så intenst jeg juler igennem fra 1. søndag i Advent (med mental opvarmning fra omkring 1. oktober), lige så intenst af-juler jeg umiddelbart efter Nytår. De sidste par tømmermændsløse år har det været lige fra Nytårsmorgen kl. 0800 0930 1130.  Træet står endnu, dog uden pynt, og i dag svinges hæksaksen så der er håb om at få det ud af huset uden at beskadige dørkarmene for meget. Det hører jo ikke til de mindste, træet.   I bedste, bæredygtige, Indre Erna-stil vil de afklippede grene komme ud og aftjene deres sidste værnepligt som jorddække for roserne, nu da al den pæne sne er væk.
  3. Haft lejlighed til at prædike moral for dame, som modtog julehjælp 4 steder i december. Skal ikke uddybe mere her, blot påpege at det muuuligvis er lidt i overkanten. Hvis nogen af jer nu har tænkt jer at søge næste år.  (Men den kommer, prædikenen. Er nok også meget godt at jeg lige har haft et par uger til at køle en lillebitte smule ned.)
  4. Særlig mange penge i januar. Men jeg skal alligevel ud og shoppe flybillet. Til Færøerne!!! Der er en konfirmation deroppe i 2011, jeg vil med til - har ikke været der i 2 år, og jeg savner det!
  5. Nogen som helst idé om, hvor jeg er henne om et år. Jeg ved bare, at det på alle mulige planer vil være et andet sted end der hvor jeg er lige nu. Og for at blive i X Factor sproget, så vil jeg udtrykke et lønligt håb om at det bliver en fantastisk rejse.

No comments: