Monday 24 January 2011

Nu med rød bil

Jeg er draget vestpå. Så langt som til Kansas City, som faktisk ikke (for størstepartens vedkommende) ligger i Kansas men derimod i Missouri. Jeg nævner primært dette for Lindas skyld - det kan jo være, at det ved et mirakel hænger fast et sted, og dukker op i hjernen i lige den rette Trivialdyst!! Og hvis nogen tænker, ej, tør hun skrive på nettet at hun ikke er hjemme; hvad nu hvis nogen kommer og vil stjæle hendes marsvin mens hun er væk, så vil jeg bare lige sige, at jeg har ikke Kæreste med. Han (og marsvinet) passer det lille hjem, som jeg efterlod i et syndigt rod (åmskyyyl!)

Jeg ved, at der er nogen detaljer som bare er vigtigere end næsten alt andet, så derfor indleder vi lige med dette her - til ære for min Far (hej Far!!)




Det er en Ford Focus, rød, og mægtig rar at køre i. Som det kan ses på billedet har vi sne herovre, men det er ikke så meget og de store veje er helt fine. De små veje - bl.a. den der fører hen til mit hotel - ligner Norge, men jeg vil gerne forsikre om at jeg naturligvis kører forsigtigt (Mor) (og Far) (og Søster, og alle sammen :-)

Jeg landede i går ved midnatstid og har snorket mig fra det meste af mit jetlag.  I dag er søndag, og jeg er en lillebitte smule flov over at indrømme, at jeg har tilbragt den med at shoppe som var det min sidste dag på jord (eller i hvert fald amerikansk jord). Men walla, jeg sværger - der var en god grund til samtlige indkøb. Intet, altså, absolut intet er just for shits&giggles. Der er tale om velovervejede nyerhvervelser. Lad os tage dem fra en ende af....

1. Wal-Mart (som i parentes bemærket har åbent 24, fire-og-tyve, timer i døgnet). Helt nødvendige indkøb. Vaskemiddel, cola, og mad. Det er nemlig sådan et vi-har-ingen-restaurant-til-gengæld-får-du-2-kogeplader-og-en-microwave hotelschmotel jeg er blevet indlogeret på.  Og jeg vil da gerne prale med, at jeg har købt ind til sunde og nærende måltider...


Vær lige venlig at bemærke, at nederste hylde næsten kun er befolket af grøntsager. Og så har jeg endda ikke fotograferet kartowlerne! Meeeen, skik følge eller land fly, så jeg har naturligvis også købt



Mac n' cheese, og endda Wal-Mart's eget brand, "Great Value". Uh, jeg kan næsten ikke vente til dén lækkerbisken kommer på bordet!!  Nå, moving on:

2: Borders. En himmel boghandel.   Food for the soul!!! Mankind does not live on bread alone!!! Tvingende nødvendige indkøb. Ingen revision vil kunne sætte en finger på dét udgiftsbilag.



Åh, billedet yder slet ingen retfærdighed. Men man aner dog at der er maaaaange bøger, og hvad mere kan man ønske sig?  Efter Borders var dagens primære behov dækket. Og klokken var stadig kun lidt over 10. Hvortil nu...? Jo da - KANSAS! For der er ikke langt der over, og jeg ville så gerne have lejlighed til (på vejen hjem, naturligvis) at sige til mig selv: "we're not in Kansas anymore". Kansas City Missouri/Kansas er delt af the Missouri River, samt en vej som meget passende hedder State Line Road. De må naturligvis krydses. Og i går aftes, da jeg hentede udlejningsbilen, fik jeg et par spøjse shoppingtips af Josie som havde aftenvagten hos National Car Rental (uh Stride, hende vil du kunne li' - hun har 5 corgier!!!).  Så afsted til

3 - Nebraska Furniture Mart. Det var ved at tage livet af mig. Gi-nor-mous! Men de sælger mere eller mindre alt, og heriblandt gps'er til en billigere penge end det koster at leje dem i en måned hos National; dét indkøb er med andre ord faktisk en besparelse! Fornuftig er slet ikke ordet! Økonomisk geni, det er hvad jeg er! Ja!  Og i samme ånd gik turen videre til

4. AT&T for at erhverve en lille amerikansk mobil med taletidskort, så det ikke koster en formue at modtage opkald. 

Nu var jeg på en spend-to-save bølge og besluttede at nye vinterstøvler måtte være sagen. Tænk nu hvis der kommer mere sne! Og min mor har faktisk givet mig direkte ordre til at udskifte disse her, som ellers har tjent mig trofast gennem 10 vintre:



Og OK, Mor, du har en pointe. Det manglende spænde kan man leve uden, men den store revne i sålen er straks værre. Man ved at ens Mor har ret, når man har salt-rande på strømperne. Så derfor:

5 - Cabela's - world's foremost outfitters. Lad mig straks udløse spændingen og fortælle, at jeg fandt et par vinterstøvler. Men I bliver sparet for billeder af dem, for det tager en krig at uploade fotos her, og selve biksen var... well, see for yourself:




De har udstoppede dyr, lifesize, sådan lidt til pynt. Og en shooting range (laser, godt nok) og en archery range, tror jeg det hed, altså til bueskydning. Og så ALT hvad en BS Christiansen kunne tænkes at have brug for til en lille ekskursion med Bubber. Her er nogen af de ting, jeg ikke købte:


Firearms (nb - krudt og ammunition kan ikke byttes)


Lysekrone lavet af gevirer


Game duster - havde ellers godtnok
været praktisk til jagtværelset derhjemme,
men den er for lang til min kuffert....


Nødrationer (har jo Macaroni&Cheese)

Det allerbedste kunne jeg ikke tage billeder af, men det var nu heller ikke til salg. Jeg mødte De Enæggede Jagttvillinger. 2 tro kopier af Nicolas Winding Refn (samme briller, lidt bedre hår) iført en af de der lange frakker med en enoooorm krave som yndes meget af deltagere på Prins Henriks Jagtselskaber. Åhhh, hvor er det ærgerligt at jeg er for genert til at tage billeder af andre mennesker. Ellers kunne I have set nattevagten her på schmotellet. Han har en, siger&skriver, 1 pløk i munden. Jeg kan ikke få mig selv til at bede ham posere. Sorry.

Så kørte jeg hjem til Missouri. Og udover en ekstra lille visit hos Wal-Mart (havde glemt at købe negleklipper. Og for $30 småting, viste det sig. Udelukkende fornuftige småting, of course) lukker vi hermed kapitlet om den dag det lykkedes mig at fyre ca. 2000 kroner af. Av av av.  Godt man skal på arbejde i morgen.

4 comments:

Ibs said...

Fabelagtigt! Hvis du nu flasher dit nummer, er jeg sikker på, der kommer carepackage-agtige esemesser fra Kagedåserne. Eller i hvert fald fra denne. IH, det er så fabelhaft sådan selv-by-proxy at være i USA! I love it.


Ih altså. Fortæl mere, rejsende onkel Mac!

Pernille said...

hårh, du er også off and away!

Jeg vil gerne vouche for dig, du har udelukkende købt nødvendige og gode ting, alle 2000 kroner af dem.

fru M said...

Det er vist en fejl at Vestas har glemt at sende mig med :-)

SushiStegen said...

åh, hvor bliver jeg misundelig. Jeg havde også brugt alle mine penge nyttige ting. Jeg synes nu du mangler at købe et spionkamera, så vi kan få den fulde oplevelse ;-)