Tuesday 13 December 2011

Juleblog, 13. december

Glædelig Luciadag!!!


Jeg har ikke fået bagt lusekatter (der skal være flertals-r på, når jeg skriver det - for jeg har mest fået dem i Norge). Til gengæld lavede min mor pandekager til aftensmad, og ved I hvad, det er faktisk lige så godt!


I dag har jeg ikke det store at berette - jeg er så søvnig, at jeg var klar til at gå til køjs, straks pandekagerne hvilede trygt i min mave. Er dog kommet til fornuft - jeg går først i seng, når jeg har set Julekalender(e), men så ligger jeg der også. Lige o' minutten!


Må jeg ikke have lov til at henvise de læsere, som ønsker sig lidt Lucia-trivia, hyggelige billeder og ikke mindst, opskriften på de der lusekatter, til en blog jeg ofte lægger vejen forbi, når vi varmer op til en eller anden højtid: BADUT  Hvis man har nogen børn, man leger drillenisse for, og er ved at gå i panik over at skulle finde på narrestreger 11 dage endnu, så kan jeg varmt anbefale at bruge lidt tid derinde. Hun har så mange gode idéer, at jeg næsten ærgrer mig over, at jeg ikke har nogen børn, jeg kan lade den slags gå ud over. Overvejede lidt at være drillenisse for min far, men hvis han kommer ud til sin lastbil klokken 05:30 og opdager, at rattet er totalt indpakket i rødt crepe-papir og grangrene, så tror jeg ikke rigtig, han vil modtage Julebudskabet i rette ånd...... Nå.


Dagens udfordring i Juleblog-legen hedder "et billede, du har taget".


Sådan et har I jo aller* (*jysk; betyder aldrig) set før her på bloggen.


Og jeg er ikke engang særlig leveringsdygtig, lige netop i dag, for jeg bruger min fars laptop lige nu. Han er ikke hjemme, så jeg kunne godt låne den. Normalt er han ellers tæt knyttet til den; der bliver både læst bilannoncer, checket nyheder og lagt kabale. Alt sammen udført ved hjælp af det yderst effektive 1-finger system, lejlighedsvist suppleret med et "næij for saten, hwa' er'et den lawwer?!"


Heldigvis kan jeg jo så gå på facebook og se, hvad jeg har følt for at dele med omgangskredsen dér. Første foto viser et ur, I da godt må forære mig i Julegave (hvis I kan vriste det fra Den Gamle By)




Andet foto viser de ænder, jeg havde besøg af på terassen forrige sommer. De blev en hel eftermiddag og lod sig gerne traktere med både kildevand og marsvinenes kornblanding (når nu der ikke kunne fremskaffes bagerbrød med så kort varsel)




Ingen af disse fotos har nogen relevans for noget som helst. Men fine er de!


Til gengæld kommer her en lille mini-guide til Lena og andre, som gerne vil lægge en kommentar, for kommentarer er som ande-fotos; man kan aldrig få for mange :-)  Og jeg har faktisk oppet mig mht at besvare dem også, så skriv glad!


Jeg har prøvet at være pædagogisk og screenshot-agtig; nu må vi se om det er til at fatte.


Lige under hvert indlæg er der en lille boks, hvor der Posted by The Blogless Sister og til højre for den står der COMMENTS. Klik på comments og voila, en lille boks åbner sig:




I tekstboksen skriver du din hyldest hilsen til mig. I det næste lille felt skal du skrive det ord ind, der står med blåt - her "stactura", hvilket er rent vrøvl, men er der for at forhindre at jeg får alt for meget spam.




Så er det tid til at vælge identitet - du må godt vælge den nederste (Anonymous) men hvis du ikke er så hemmelig, så klik i Name/URL og skriv dit navn i Name-boksen. URL-boksen lader du bare stå tom. Så klikker du på PUBLISH YOUR COMMENT - og så ser det sådan ud:




Næste gang jeg logger på kan jeg se, du har skrevet, og så bliver kommentaren offentliggjort. Tadaa!


@ N ~ Happy Saint Lucia's day!  Today, people in Sweden, Norway and (to a lesser extent) Denmark eat hot saffron buns, and in schools and other places they have Lucia processions headed by a girl wearing a crown of candles (electric ones these days) followed by all the other boys and girls, each holding a candle in their hand, singing the Lucia song. All the other lights are switched off, so it's quite a magical little moment.




5 comments:

Ibs said...

Nej, SE! Jeg er nævnt på din blog! Woohoooooooooooooooooooooonoget.

Men altså. Det er så fine bedler. Og glædelig Lucia.

Marina said...

Tak for de fine ord om Badut. Du kan tro de luner.

Kærlige pandekage-lucia-dag.

The Blogless Sister said...

@Ibs - selvfølgels er du da nævnt :-) Det vil gentage sig (mwahaha)

@Marina - velbekomme; de er velfortjente!

Marianne Simonsen said...

Skulle lige prøve om jeg kunne lægge en Comment, så du får den her og ikke på facebook...så dette er en tester fra en natteravn der hedder Miss X...guess who.

The Blogless Sister said...

MSX det virker :-)