Thursday 8 December 2011

Juleblog, 8. december: PEBERKAGEHUS!

Det er faktisk ikke planlagt, men hvor umanerlig heldigt er det ikke lige, at selve dagen, hvor peberkagehuset både er færdigt og der er skaffet små batteridrevne fyrfadslys til huse, er netop den dag, hvor overskriften i julebloggeriet hedder "noget du selv har lavet". Hvilken timing, hvilket utroligt sammentræf!!!


Det har været lidt længe undervejs, årets hus, og der var jo også et uforudset stort svind i byggematerialerne, da min far kom til at forgribe sig på chokoladeknapper og andet pynt, men jeg synes det blev rigtig fint. På ingen måde perfekt, men det er jo heller ikke formålet med peberkagehuse - de skal bare stå og udstråle julehygge og juleduft, og det gør det virkelig godt!


Hvis du googler "Klidmoster + peberkagehus" kan du se hendes huse fra de sidste par år (jeg kan godt afsløre at de rent kunstnerisk ligger i en lidt anden klasse end mit, men hyggefaktoren er omtrent den samme), og hun har linket til den opskrift og de skabeloner, jeg har brugt. Min mor kunne slet ikke lade være med at hjælpe, og hun har allerede nu planer om næste års hus, som skal være lidt lavere, noget bredere, og med knap så stejl taghældning :-)  Ja ja, det griber om sig!




Nu siger jeg det selv; der er jo ikke andre til at gøre det, men jeg synes det er så FINT! Også selv om døren hænger noget i hængslerne :-)


Sidste år brugte jeg bolcher som vinduer, og det fungerede rigtig fint, men i år havde jeg ikke lige de rigtige (det er ikke alle bolcher, der smelter lige godt), og desuden ville jeg gerne afprøve en anden idé, så dette års peberkage hus har vinduer af husblas. Det virker fint og har lidt samme gennemsigtige bølgethed som meget gamle vinduer.


Windows = gelatine leafs. I use icing to
stick them to the inside of the window openings.


Decoration in process.
Notice how few chocolate buttons we have left?
Yeah. They didn't all end up on the house...


Assembly. Icing = all-purpose mortar




@ N ~ behold, my gingerbread house!!!  Am ever so pleased with it. It's far from perfect, and therefore perfect in every way, just like Mary Poppins. And it just oozes Christmas!  It's  a bit different from last year's house, more colourful, but I like doing it a bit differently every year. The model is the same one I used last year, but next year I think I'll try to make a slightly different-looking one. No dramatic changes, just lower, wider, and with a less steep roof pitch. That's my Mother's input - she couldn't help herself and had to get involved in the decorating :-)


This, by the way, is last year's house, my first ever:


This weekend I'm going to stay at my friend Malene's.  Her daughter was born last year while I was in KC and she is my wannabe-niece. We get along great, because we have a lot of things in common: we both like hanging out in the kitchen, we both love hot porridge for breakfast, and we both like cats.  I'll try to blog while I'm there, but we (Malene and I) have lots of plans, including cooking for a Christmas party Saturday night, and cookie baking on Sunday (assuming we're not too hung over, but I don't expect it to be that kind of Xmas party;  quite a high percentage of the guests are either pregnant or breastfeeding (not at the table); it seems to be a common thing here in the mid-thirties... )





4 comments:

Malou Klidmoster said...

Åh, det er vel nok et skønt hus du har fået lavet. Det ser super godt ud med de forskellige chokoladeknapper på taget :-)

Næste år vil jeg også lave en anden skabelon - måske et slot?

Meget smart med husblasvinduerne. Sif siger at man kan smelte det, farve det og smøre det tyndt ud på bagepapir og så stivner det igen. Det skal prøves på et tidspunkt :-)

Ibs said...

Årh så bedårende, Tine! Simpelthen.

Anonymous said...

Hvor ER det flot..
Hver gang nogen laver sådan noget fint noget så sidder jeg og ved bare at DET vil jeg også lære.. NU.. ;-)
Men mand det er flot!!

fru M said...

Jeg vil også krediteres.... jeg både hjælp med at pynte OG spise pynt, stik den mor og far!