Monday 19 December 2011

Juleblog, 19. december



I dag skal jeg, iflg bloglegen, sætte en favorit fra youtube på. Denne her er en af dem, og jeg synes den er ekstra sjov fordi den er norsk. De, der så håndboldfinale i går, vil vide, at det er typisk norsk at være god :-)




Jeg håber du synes, den er gnæk-værdig.

Men så er der noget andet, som trænger sig på. Og det er den liste over De bedste Julefilm, som TV2's filmanmelder åbenbart har sammensat. Hendes liste ser sådan ud:

1-Alene Hjemme (den første, tror jeg)
2-It's a Wonderful Life
3-Die Hard (etteren)
4-Bad Santa
5-Rare Exports
6-Love Actually.

Hm. Love Actually er schön, Die Hard er god men har ikke noget med Jul at gøre, udover at den foregår i Julen. It's a Wonderful Life skammer jeg mig lidt over ikke at have set. Og så Bad Santa - argh! X-kæreste købte den, og han og hans teenagesøn syntes den var fantastisk - især den scene, hvor the Bad Santa tager en pige med i kanen hans ældgamle vrag og hun bliver ved med at råbe "F*** me Santa, f*** me Santa". Behøver jeg at sige, at mit hele verdensbillede var rystet. Jeg måtte gå i seng klokken 21:30...nånej, det var måske ikke derfor. Men jeg fik total humorforstoppelse og var endda nødt til at sige nej tak til en kandisstok.

Det er med andre ord Den Falske Liste, vi her har med at gøre. Og det går jo ikke. Folket har brug for min hjælp og vejledning, og derfor kommer her

Julenazistens liste over hyggelige Julefilm

1-The Polar Express.  Tog, magi, Jul, og et snert af Tom Hanks. Need I say more?
2-Fred Claus. Vince Vaughn som Julemandens utilpassede (og hidtil ukendte) storebror,
   som omsider genfinder den rette Juleånd. Kevin Spacey som den onde rationaliserings-
   ekspert, der vil nedlægge Julemandens værksted og udlicitere til Sydpolen. Kathy Bates
   i fin bi-rolle som den bebrejdende mor ("why can't you be more like your brother?")
   Og så har de bare lavet den fineste Nordpol, jeg længe har set.
3-Elf. Jeg kan ellers ikke lide Will Ferrell overhovedet. Men denne her er hyggelig. Selv
   om han er lidt belastende (det er hans natur), får jeg en lille klump i halsen af glæde,
   når Julestemningen til sidst får Julemandens kane til at lette.
4-A Christmas Carol. Dickens' udødelige eventyr om Scrooge, der Julenat får besøg af de
   tre ånder fra fortidens, nutidens og fremtidens Jul. Findes i flere udgaver; den nyeste
   som er Disney's animationsfilm med Jim Carrey er helt fin. Andeby og Muppet'erne har    
   også lavet deres egne versioner.
5-Love Actually. Juleromantisk komedie med en masse historier, som væver sig ind og ud
   af hinanden. Darjlig!
6-The Holiday. Skøøøn romantisk film, men ud over at den foregår i Julen (ligesom Die 
   Hard) er der ikke meget nisse over den. Se den alligevel.
7-The Snowman. Tegnefilm om drengen, der flyver en magisk tur med sin snemand.
   Ingen ord, kun en dejlig dejlig sang.

Boblere:
It's a Wonderful Life. Fordi jeg tror, jeg ville synes om den.
Miracle on 34th Street. Findes i to udgaver, en fra 40'erne, og så en nyere en med hende den lille pige, der læsper (Mara Wilson), i hovedrollen. Hvis man ser den nyeste version og synes læspe-lydene er vildt trælse, kan man trøste sig med at den pæææne Dylan McDermott er med.
Alene Hjemme. Fordi den hører sig til, ligesom Wham's "Last Christmas"
Meet me in St Louis. Jeg har ikke set den, men den er på samme det-vil-jeg-altså liste
som It's a Wonderful Life. En af mine yndlingsjulesange - Judy Garland's "Have yourself a merry little Christmas" er fra Meet me in St Louis.
Four Christmases. Vince Vaughn er altid god, og der er nok familiedrama i den til at de fleste af os tænker, "ej, min familie er trods alt ikke så slem" og jeg har hørt, at nogle af os godt kan trænge til sådan en liden reminder i ny og næ.

Sådan. Så er den ultimative Julefilmliste på plads. Men kom gerne med tilføjelser - mere ultimativ er den heller ikke. Man kan aldrig få for mange Jule-dvd'er....


PS - tror I, jeg får Lars von Trier-agtige problemer, når jeg kalder mig selv Julenazisten? Det er altså ikke på den tredje-rige-sympatiserende måde. Føler snart, jeg bør skrive en disclaimer. Alternativt skyde skylden på X-kærestes søn (I ved, ham der synes Bad Santa er en god film...), som var den der fandt på navnet. Han arbejder som facer, så han kan nok ta' det.

@N ~ a Danish TV channel published a list of The Best Xmas Movies - it's the top-6 you can see above. And it's wrong, all wrong, I tell ya. For one thing, Bad Santa is on the list. And that is - well, one bad Christmas movie. My psyche was simply not strong enough to take Billy Bob Thornton as a skinny, smoking, thieving shopping mall Santa who pisses himself and takes Marisa Tomei for a "sleigh ride" while she goes "F*** me Santa, f*** me Santa". Needless to say, Ali and his son loved it and thought it was hilarious. It was one Christmas dvd I did not take with me when I moved out :-)    So, to aid the public, I have published my very own list, because who is more qualified to do that than za Christmasnazi :-)    The last 5 movies are ones that I either haven't seen or just haven't felt like watching about a million times, so they're on the oh-they-almost-made-the-real-list list. Home Alone is on there, too. Not because I love it - frankly, I'm a bit tired of it - but it just sort of belongs there, just like no Xmas party is complete without Wham's "Last Christmas".


Be merry. xo

9 comments:

MsX said...

Ej TBS, den der 4 Christmasses, den synes jeg altså ikke er værdig på listen...jeg er nu så heller ikke så vild med Vince Vaughn, lidt ligesom du beskriver hvordan du har det med Will Ferrel...Men Love Actually...den er bare altid god...sådan en man får det godt i maven med (især med lidt julegodter på bordet, men ikke for mange)...Og se, nu har jeg lært at lave kommentarer, så nu bliver du tæppebombarderet...i tide og utide:_) KH og glædelig Jul, du min yndlingsblogger...

Ibs said...

Ok, Indre Helga. Der er TO ting, du har glemt! Den ene er Mr. Willoughby's Christmas Tree. Den anden er The Santa Clause. Hvor Tim Allen ganske ufriviliigt fanges af netop The Santa Clause, buler ud, får skæg og bliver sælveste JuleManden. Ham Sæl.

Men ellers! Top notch. I love the list. Og Indre Helga i det hele taget.

The Blogless Sister said...

MsX, hurra - tæppebombning er jo altid rart, og da især når det er fra dig. Jeg var også lidt i tvivl om det med Four Christmases, men så var det at Mistah Vaughn gjorde mig lidt blød i knæene, og så kom den på bobler-listen :-)

The Blogless Sister said...

Oy, Ibs! Mr Willoughby's Christmas Tree kender jeg slet ikke. Men alene baseret på titlen, og dine varme anbefalinger of kårs, ryger den straks på must-see-listen.

Den der The Santa Clause - altså jeg ved ikke - den fik mig aldrig helt i selvsving... måske den bør have en chance til.

Min mor er ikke vild med Indre Helga, men pt så hun vist gerne, at damen blev sluppet løs på mit værelse derhjemme (selv Indre Lecia synes nu, at rodet er blevet for møj)

Anonymous said...

Så mangler du Jack Frost - det er også en god julefilm. Sådan lidt Ghost agtig. Sødsødsød.
Og så SKAL DU SE ITS A WONDERFUL LIFE.. En ordre!

The Blogless Sister said...

Deres Kongelige Morskab, min søster sagde præcis det samme, så ordren skal nok blive efterkommet allerede denne Jul.

Jack Frost er endnu en jeg slettes ikke kender. Jeg bliver mere og mere glad for, at jeg lavede dette indlæg! Alle de gode ting, jeg har i vente!

Ibs said...

Ekstra dejlig julebonus - det er Mr. Downey Jr., der er inden i Willoughby med træet. Og Stockard Channing er fruentimmer i samme historie. Så går det nok, du ikke er til Tim Allen.

The Blogless Sister said...

Whaaat?! Hvorfor kender jeg ikke den film? Må straks anskaffe!

Ibs said...

Præcis, den reaktion, jeg forventede. Lovely!