Thursday 15 December 2011

Juleblog, 15. december

Dagens overskrift i blog-legen hedder "noget du er stolt af".

Men den omdøber jeg lige fluks til "noget du fryder dig over". Er også lidt mere jule-agtigt, synes jeg selv.

Det er jo sådan, at jeg 10 gange pr uge befinder mig i DSB's vold i ca. en time, på vej til eller fra arbejde.  Så for mig var det ikke bare julerejsen, der pludselig stod som en usikker fornøjelse, da DSB's togmekanikere (hedder de det?) nedlagde arbejdet.

Mit morgentog er et lyntog, og de kører efter planen men med færre vogne end normalt. Så jeg troppede op på perronen i morges på den forkerte side af klokken 7 - og så, at næste tog mod Århus faktisk var et regionaltog, som var ca. 15 minutter forsinket. Et tog er et tog, så det hoppede jeg da på, og se dét var en god idé. For hvilken glad togfører, de havde bemandet netop dette tog med.

"Mine damer og herrer, hjertelig velkommen her i vores lille regionaltog på denne kolde morgen. Toget her standser i dagens anledning også i Skanderborg. Vi har en klar forudanelse...eller, øhm, forventning om at vi når til Århus cirka klokken 7:45. Om lidt kommer jeg igennem toget, og så vil jeg besvare alle jeres spørgsmål om rejsen efter bedste evne"

Ved næste stop annoncerede han glædesstrålende, at forsinkelsen nu var helt nede på 10 minutter - "så har vi lige lidt tid til vores ekstra stop i Skanderborg, og vi skal nok sørge for, at det går rigtig hurtigt".  Og så kom han igen rundt og snakkede hyggeligt med passagererne og fandt ud af, hvad de havde af videre forbindelser.

På vej ind til Århus var han i højttaleren igen: "Ja, mine damer og herrer, så nærmer vi os Århus, og vi vil gerne sige tak for tålmodigheden her til morgen. Jeg kan glæde jer med, at parterne nu er begyndt at tale sammen igen, så vores togmekanikere som vi har så hårdt brug for, de er gået i arbejde igen, og jeg er sikker på at de går til opgaven med oprejst pande og gå-på-mod, så vi kan få alle vores togsæt ud at køre til jul. Toget til Aalborg-Frederikshavn går fra spor 3 klokken 0748, så der er lige nogen minutter til at skifte tog i. Igen, vi takker for tålmodigheden og håber, I får en god dag på trods af regnvejret"
.... lidt senere, da vi kører til perron, og han kan se at toget til Tyskland holder inderst, så man skal helt ud i afsnit C hvor Aalborg-toget holder: "ja, det fine tog med den røde stribe, I kan se her, er faktisk toget til Hamburg og Berlin, så jer der skal til Aalborg skal altså helt ud yderst på perronen hvor jeres tog holder. The nice train with the red stripe is going to Berlin, so the train to Aalborg is out... >>uark<<, [rømme sig] [hyggelig latter blandt passagererne], you have to go to the front end of the platform to get the train to Aalborg"

Ajmen hvor jeg da elskede den mand! Hvis ikke det er julesind&DSB-ånd i ét, så ved jeg ikke hvad der er. Han fortjener virkelig småkager til Jul!

Dette überfede billede er taget af min
søde kollega Denise - tak for lån! :-)

6 comments:

Anonymous said...

Tusind tak for en god tur ;O)
Mine fødder kunne næsten nå jorden, da jeg luftede min hund, efter arbejde i dag!!

Varme Jule Hilsner,
En meget beæret togfører *~<:o)

Helle said...

Hejsa.

Lige en lille hilsen og tusinde tak for din blog. Du har ikke kun gjort 1 togfører glad idag. Vi er flere som har læst denne skønne blog og nydt den. Det er altid dejligt at se at vi også kan gøre den positive forskel i en sur hverdag. Glædelig jul fra en stolt kollega til din super Togfører.

Anonymous said...

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1537463910675.2080826.1057192835&type=3#!/simonriisch

The Blogless Sister said...

Nej, nu blev jeg glad! DSB læser med! Alle roser er fuldt fortjent; håber også togførerens chef har læst det :-)

SimonRiisChristensen said...

Mon dog ikke han har det! Jeg nævnte den i al fald for ham, efter han havde sendt din mail videre til mig :-)
...og som du kan se, så tillod jeg mig at linke til blog'n på min fb profil!
Håber du og dine får en glædelig jul!

Gode hilsner
Simon

The Blogless Sister said...

Det var dejligt! Glædelig jul til dig også!
Mvh Tine