Wednesday 21 December 2011

Juleblog, 21. december

Glædelig Solhverv - ville jeg have sagt. Men det er faktisk først i morgen, viser det sig. Men så kan jeg sige HAPPY HANUKKAH! Den startede i går og varer 8 dage, så her er jeg da nogenlunde med. 


Happy Hanukkah! Or Chanukah!
I'm sorry; I don't know who to credit for this photo -
it was in an e-mail I received from a friend last year
and he doesn't remember where he got it.
But it's so beautiful I wanted you all to see it.
If it's yours, please let me know.


Dagens Juleblog-opgave pådutter mig at nævne 10 Julesange. Eller - "de 10 mest hørte sange" stod der vist. Jeg omformulerer som vanligt opgaven efter eget hoved. Gid man altid kunne gøre det. Så ville jeg være meget dygtigere - til ALT! :-)


Faktisk går jeg ikke vildt meget op i musik. Jeg er netop fraflyttet Manden Med De Store Højttalere, og går egentlig og overvejer om ikke han skal have lov til at beholde det meste af den musiksamling, jeg bragte ind i forholdet. Minus et par særlige CD'er med affektionsværdi, of kårses. Såsom sangen "Tine Pingvin".  Hans LP samling vil jeg naturligvis ikke gøre krav på og da slet ikke kassette-samlingen (oh yes, den mand er tæt knyttet til sin musik :-).  Han og min bedste veninde har ofte stukket hovederne sammen og fneset over den gamle dame (that would be me), der råbte SKRU NED!


Men Julesange, se her kan jeg være med. For dem holder jeg ræddi møj af. Et voila, le top dix:


@ N ~ my un-finished top 10 of favourite Christmas songs


1- O Holy Night/O Helga Natt. Årh, den er så dejlig. På engelsk, svensk og norsk.
2- Nat King Cole's Christmas Song. Den der, der begynder "Chestnuts roasting on an open      
    fire"
3- Have Yourself a Merry Little Christmas. Fra "Meet Me in St Louis" som jeg ikke har set...
4- Partridge in a Pear Tree. Hurra for Fru Mørkeberg!
5- Nå tennes tusen julelys. Kyrkjebø når hun er bedst.
6- Julekveldsvisa. Fordi Alf Prøysen har en stor, stor stjerne der hvor jeg kommer fra.
7- Silent Night, Holy Night. Prøv at youtube Sinead O'Connors version, som tilfældigvis er
    fra filmen Fred Claus, som I jo absolut skal se! Praktisk, n'est-ce pas ;-)
8- All I Want For Christmas is You - fordi jeg bliver glad i låget og får lyst til at danse en
    nisse-hopsasa når den spiller
9- Last Christmas. Uden den er det bare ikke rigtig Jul.
10- O Come All Ye Faithful. Helst fremført af et eller andet engelsk kor, i en eller anden
    engelsk kirke med meget højt til loftet. Instant gåsehud.


ej - vi standser da ikke her, vel?  Kom glad med dine Juleyndlingser. Så får jeg min eks-kæreste til at lave et blandet bånd til os, og med lidt held fungerer mit gamle anlæg med dobbelt kassettedæk stadig, så jeg kan lave utallige kopier og distribuere rundt med posten. Det var et fangsy anlæg, kan I tro - det havde sådan en særlig funktion, hvor man kunne sætte den på super-høj-hastighed (I ved, så det hele lød som musestemmer) når man skulle optage over.  Og hvis man skulle optage en CD over, kunne man indtaste om man havde et 60- eller 90-minutters bånd, og så blandede den sangene efter varighed, så man fik den über-optimale udnyttelse af de kostbare minutter.  Det var SÅ fint, altså!



PS - Kan I huske indlægget fra 15. december, hvor jeg døde en smule af begejstring over flink DSB mand?  Han har læst det - og han blev glad!! Så bliver det ikke meget større i min verden :-)

7 comments:

Pernille said...

Se dét er en fin julehistorie!

Og jeg vil i øvrigt sige at det har været en darjhlig julekalender, emmende af juleglæde, fantastisk :)

Ibs said...

Ih, så fint med togmanden. Og dejlig top dix, min ven!
Jeg har (i år) to absolut alleryndlings, når det kommer til julesang; det er Andy Williams' It's the most wonderful time of the year. For det er det jo. Og så It's beginning to look a lot like Christmas med freksempel den gamle yndling Johnny Mathis. Åh, så skønt. SÅ er det jul for min Indre Helga. Og de andre.

The Blogless Sister said...

It's beginning to look a lot like Christmas - den glemte jeg! den hører absolut med på listen

SimonRiisChristensen said...

...og, han er også blevet glad for at læse dine blogs, ham der DSB manden :-) Du skriver reity dejligt!!

Gode LilleLilleJuleaftensHilsner *~<:-)

Simon

The Blogless Sister said...

Det var da dejligt!!
Glædelige LilleLilleJuleaften til dig også //mvh Tine

Carportognoia said...

Jeg elsker Tine pingvin i sin ujulethed. Har ikke tænkt på den sang i ... Årevis

The Blogless Sister said...

Den var engang skyld i at jeg fik en kæreste, den sang. Første gang vi blev præsenteret for hinanden og jeg sagde "hej, jeg hedder Tine" spærrede han øjnene glædesstrålende op,og kastede sig så ud i en a capella version af Tine Pingvin. Det endte med et helt hyldestkor, og så gik der ikke så længe før jeg var betaget. Vi var vist kærester i et helt halvt år.