Friday 2 December 2011

Juleblog, 2. december

 ***UPDATE*** @ N, scroll down to find updated translation :-)

Dagens opgave hedder "10 tilfældige facts om dig", men ganz ehrlich, hvad mere har I brug for, eller noget særligt ønske om, at vide om mig?  Nevermind, I behøver ikke at svare. Dette er jo en blog, og hele formålet med dens eksistens er jo at proppe fuldstændig irrelevante småbidder fra mit liv ned i halsen på jer mwa-ha-ha-ha

Nu er jeg jo dronningen af de uafsluttede føljetoner, og i sommers startede jeg faktisk en lille sag op, hvor jeg kom så langt som til at nævne 3 ting (jeg lavede lidt om i konceptet, så det blev "9 ting jeg er svært begejstret for", fordi så passede det lige med 3 blogindlæg à 3 ting).  Det kom jeg aldrig rigtig videre med, så i dag må være en passende dag at komme med 2. afdeling. 

Nummer 4: JUL!

Næmmen, hvor passende!  Sikke da et utroligt sammentræf! NEJ, hvor blev du overrasket nu!!!



Jeg ved godt, det er meget moderne at være lidt nå-så'er, men heldigvis er der i min vennekreds en absolut overvægt af de mere Gertrud Sand-inspirerede, og for mig er 1. søndag i Advent starten på en helt igennem vidunderlig måned, hvor jeg så vidt muligt prøver at holde alle aktiviteter i den fornøjelses-prægede ende af spektret.

I år har jeg lavet Adventskalender til min veninde Kamilla og hendes hund. I fjor var det Malene og hendes kat, der var de heldige. Jeg ved ikke, hvem der bliver den heldige næste år - det er ikke et krav, at man har et kæledyr. Det er så hygsomt at lave, og på ingen måde så krævende som rigtige pakkekalendere, hvor man skal finde på fireogtyve små gaver. Evt. ganget med 2 eller 3, hvis man virkelig har sat mange børn i verden, puha. Det ville jeg aldrig få succes med, og samme erkendelse er min mor også kommet til. Søster og jeg fik aldrig pakkekalendere, da vi var små. Vi havde en chokoladekalender og så Ulandsen (Børnenes Ulandskalender), som blev købt i Sparekassen Sydjylland (senere Bikuben, senere BG Bank, endnu senere Danske Bank, men da var den lokale afdeling forlængst gået heden; ja så gammel er jeg nemlig).  Et enkelt år forsøgte hun sig, sikkert inspireret af anderledes ambitiøse forældre, med en Adventskalender - men det var sådan lidt halvhjertet. Som jeg husker det, kom den første gave til tiden; nummer 2 var noget forsinket og blev evt. slået sammen med nummer 3, og så var der nummer 4 men hey, nu var vi alligevel så tæt på jul, så om den overhovedet blev leveret, er jeg reelt i tvivl om.  Det blev hurtigt droppet igen.

I stedet har vi så alle Juletraditioners moderskib: Julestrømpen!


Tidligt, tidligt om morgenen den 24. december vågner man med en behagelig julefornemmelse i maven. Mysser med øjnene og ser, at Julestrømpen nede i fodenden i nattens løb har antaget en noget mere fyldig form. Man tager Julestrømpen med ned i stuen, det er stille og helt mørkt, lige med undtagelse af Juletræet som står og lyser det hele op med et ganske særligt MAGISK lys. Og så kan man sidde der og se, hvad nissen er kommet med.

Bemærk, at det er skrevet i nutid. Det er ikke noget tilfælde - men jo ældre jeg bliver, jo større bliver angsten for at nissen et år pludselig glimrer ved sit fravær. Min Mor, som er nissens lokale kontaktperson, har fået en kedelig vane med at sige "nu er du jo fyldt 18, så nu kan det være nissen ikke kommer mere". Eller "nu er du jo flyttet hjemmefra", eller "nu er du jo blevet 35", eller "nu er du jo flyttet hjemmefra IGEN". Men hidtil har nissen ej svigtet, og for at sikre fremtidige leverancer har jeg indgået en kontrakt om, at der også falder lidt gaver af til mine forældre.

Barnlig? Hvem, mig????

5. KIRKER

Jeg er helt vild med kirker. Alle slags - næsten da. For de moderne huer mig ikke rigtigt, hvor praktiske og vel-akustikerede de end er.

True

False

Den Eneste Sande er naturligvis min lokale kirke, men den får sit helt eget indlæg senere.

6. KORT

Som i: landkort. Og hvis du skal give mig en julegave, og ikke lige har råd til en tur på Götakanalen, så bliver jeg også meget glad for en globus. Det gør ikke noget, at der er lys i.


Hvis jeg ikke kan få en bog, kan du bare stikke mig et landkort, det er sådan lige meget over hvad, så er du garanteret fred & ro i mindst en time

@ N ~ a wee bit late, but I ran out of time and had to dash off to an X-mas party.  Am not hung over today. Only had a tiny bit of red wine, and quite a bit of blackberry schnapps. The latter counts as medicine, actually, as it's packed with vitamin C. It's TRUE!!!


Anyways, today's "assignment" was 10 facts about Moi, but as I never finished my list of Favourite Things, here's part 2 of 3. Who knows, I may even get round to writing part 3 of 3 before 2012, but I wouldn't hold my breath if I were you...

Without further ado:

Number 4: CHRISTMAS


I'll bet you're surprised now :-)  But my, how very appropriate for this Christmassy blog challenge.


Ali's son once called me ze Christmas Nazi, because I have very firm ideas about how Christmas should be and am loath to tolerate any sloppiness :-)  But as I recall it, on that particular occasion, Ali suggested opening the presents at home instead of carting them all the way over to Grandma's house, opening them there, and then transporting them back home.  Eeeeek!  As you can imagine, that did not go down well with me :-)  Fortunately (for him), Ali quickly realised the error of his ways hee hee. *insert evil smiley here*


Do you "celebrate" the 4 Sundays of Advent?  Over here, we have an Advent wreath with 4 candles, one for each Sunday. I'll show you tomorrow.  I've made an Advent calendar with four little presents for one of my friends (and one for her dog :-)  And another friend (who got an Advent calendar from me last year) has made one for me this year! The first present was the Xmas socks :-)


My favourite part of Christmas - well, I love all of it, but a special highlight - is the Christmas Stocking.  As you may or may not know, over here the Big Day is the 24th where we have Christmas dinner in the evening, dance around the Christmas tree and open presents. My day starts very early in the morning, before anyone else is awake, with the Christmas Stocking. It's absolutely magical.   I so hope my Mom won't terminate the contract with Santa, as she has threatened to do more or less every year since I turned 18.  As a sort of pre-emptive strike, I have procured Christmas Stockings for her and Dad and put them on the annual delivery list as well.


Number 5: Churches


My favourite buildings!  But I'm afraid I'm a bit old-fashioned - I don't like the modern ones much, even though I'm sure they're extremely practical, provide excellent acoustics et-ce-te-ra.  My local one is the best of all and deserves, as I mentioned recently, a post of it's own some day.


Number 6: Maps


I love maps. My favourite hobby is reading, but if there aren't any books or magazines available, you can just sit me in a corner with an atlas of the World and I won't give you any trouble.  Promise!










See? Not giving you any trouble whatsoever!


No comments: